Monday, October 21, 2013

SEMESTER BREAK PART ONE


Assalammualaikum dan salam sejahtera to all follower =)

Semester break begins. Already one week. A quite boring but I’m try to fulfil with a lot of activities after this. Now, already done with three activities, which is attend the CHANGE/UBAH programme, contribute flyers and read Al Quran. Top up my iman, increase my knowledge when I read the Quran with translation. In Quran, it’s really touched my heart. Its function like give you answer of your question; about His challenge, doa’, the history of Prophet Muhammad s.a.w and all about Islam that we don’t know but Quran already gave the answer. Subhanallah. Before this, I only read. I didn’t tend to read the translation. *menangis laju2

Now, I want to share about what I had done and got for the first week of my semester break. *my English not power rangers la.. but I try my best!!!

Saturday, I woke up late even though I already set my alarm at 6.30 am. Oh my badness! So, I lost a chance for my dad pick up me at KTM station. Why? Because I’m brought the BIG GIANT bag on that day. Hahaha ^^’ my mommy want to borrow it because she want to go Medan, my hometown to attend my cousin wedding. So, she want to borrow but unfortunately until now, I didn’t kemas my things. ( only my cloths, the rest already done) balik ngan housemate kesayangan, kak sha! hihi dia balik sabah, aku balik KL. Tunggu KTM sambil selfie2 sket ambil gambar bajet POYO! hihihi .. sampai sahaja di KL, aku terus sahaja mengikuti rombongan kak Bulan dan sir Adli ke rumah network mereka. Aku belajar home party. Tapi perjalanan ke sana tu, mak aih.. tercabut kaki aku dibuatnya. Namun itu lah kata orang2 nak berjaya, “kena susah2 dahulu, next kita bersenang2”. Al kisahnya bermula sejak time habis exam. PM kak bulan sbb nak join belajar home party. Then dia kata sabtu ada kat Sentul. So, with the high determination want to be success, I’m offered myself to join with them to learn how the home party they do. So, she told me at Jalan Madrasah Uthmaniah, Padang Balang. So I asked all my member which stay in Padang Balang but all of them were don’t know where is it. Then, my sister told to me. Tempat tu kat simpang tiga Gombak tu walhal Liyana dah cakap kat aku, itu Madrasah Tarbiyah. Dah la berjalan satu hal lak ke sana kat sana. Then bila sampai sana, tengok2.. cis! Betul kata Liyana. Itu Madrasah Tarbiyah. Huhuhu.. then call isma, msj kak bulan. Hampir give up gak aku mulanya. So aku pon patah la balik. Then, otw nak balik tu, tergerak gak la hati aku nak lalu Padang Balang belah kat sungai tu. Then,berjalan2 jumpa mak cik2. Aku ni boleh dikatakan peramah gak la orangnya. Hik hik yela.. kalo tak tahu jalan, tanya.. bak kata pepatah melayu, Malu bertanya, sesat jalan! Ok.. I got the answer from the aunties! Erm jauh giler. Lepas lagi dr Masjid Saidina Hamzah.. T_T *sad. Berjalanlah daku dari sungai tu ke madrasah. Actually on the way nak ke sana, aku Tanya gak sape2 yg aku jumpa. Hik hik hik.

So, nak dipendekkan cerita yang panjang lebar, aku pon dah di dalam rumah nak buat home party tu. *gila short punyer cerita.. hahaha ^_^ aku pon belajar la macam mana nak explain pasal sanitary pads Avail, product2 and punca2 penyakit. Sir Adli guna mesin khas. So on that day, aku jadi pencatit panyakit! Hewhewhew.. dah macam nurse.. ^^’ then, makan2 pastu balik. Kak Bulan sempat cakap, nak buat kena ada group. So, kena plan la lepas ni. Hurmm *mengeluh  but, nak berjaya harus ada plan! So manage to plan with some activities.
Hari Raya Haji jatuh pada hari selasa. My mum cooked nasi impit, kuah lodeh, rending.. nyum nyum.. tahun ni Alhamdulillah.. dapat rezeki daging kurban. Sebenarnya pagi raya lagi rezeki sudah bertandang. Jiran baru sebelah rumah masakkan nasi hujan panas, daging masak kicap and acar sayur. Alhamdulillah… seperti raya2 sebelum ni, rumah den tetap sunyi.. huhuhu sebab hidup tanpa saudara mara, so lauk raya tu jadi breakfast, lunch dan dinner.. hahaha so I have the target! Cari jodoh orang-orang sini sebab senanglah kalau nak pi beraya. Hahaha.. *nakal2 gitu.. sambil2 tu gak, aku post pasal program CHANGE! UBAH.. namun apakan daya, tiada respon* sad lagi.

Then before attend the program, aku pon sebarkan flyers kat Chow Kit, Masjid India and lastly kat Pasar Seni. Berlari2 aku menuju group yang ramai orang untuk beri mereka flyers. Ada yang menerima, ada yang menolak. Itu lumrah. Dulu aku pernah sebar flyers kat flat, budak tu siap hancur kan lagi depan mata aku. Huhuh T_T apa boleh buat. Tapi semangat nak menyebar tu tak pernah hilang.

Jumaat lalu, aku mendapat khabar berita dari adikku bahawa ibu kepada sahabat aku telah pergi menghadap Illahi. Innalillahiwainnalillahirajiun. Saat aku menerima berita ini, tak semena-mena air mataku jatuh bercucuran. Bukan sebab apa, sebab aku mengenangkan adikku yang jauh di perantauan. Bukan mudah untuk pulang jika berada beribu-beribu kilometre dari keluarga tercinta. Lupa nak beritahu. Sahabatku adalah senior adikku di Rusia. Mereka sambung pengajian dalam bidang perubatan di Volgograd Medical State University. Sahabatku tahun kelima manakala adikku di tahun kedua. Ibunya menghidap penyakit yang berkaitan dengan jantung namun tidak berapa pasti aku keadaannya.




Sabtu, aku menghadiri program CHANGE bersama adikku yang sekarang belajar di tingkatan 4. Lambat sikit aku bertolak pada hari tu. Pukul 10 pagi baru aku tiba. Perjalananku bermula dengan menaiki bas, KTM dan teksi. Sungguh jauh perjalanan ku rasakan. Nasib baiklah setibanya aku di sana, program baru bermula. Perkongsian bermula dengan mentorku, Sir Mohd Zahir Rahmat Ali dan diikuti speaker kedua, Sir Azman Bidin. Kedua-dua mereka amat pakar dalam bidang perniagaan. Para peserta yang menghadiri program tersebut turut didedahkan tentang perniaagaan dan berkongsi bagaimana untuk berubah. Program ini sangat bermanfaat dan akan berada di sekitar Selangor, iaitu Hotel De Palma, Hotel Grand Court Sepang , Hotel De Palma Klang dan sebagainya. Berminat? Saya akan inform kemudian. ^_^   Then, after program selesai, aku segera pulang ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas. Time balik tu jauh lebih murah dari time aku pergi. Huhu petang sampai je rumah. Aten whatsapp. Guess what? Dia bagi Fruit Tartlet!! Hehehe dia start jual Fruit Tartlet. She gaves me to try and ask me to promote on my social network. In sha Allah, I will help her. =)



please follow insta ----> atennabella

Ahad, bangun lalu bersiap untuk melawat sahabatku yang kehilangan ibunya tadi. Aku menaiki motor bersama aten lalu tiba di rumah sahabatku, Nur Adila Zawawi. Setibanya di rumah Adila, aku pun bertanya khabarnya. Sedih juga aku mendengar luahan hatinya namun apakan daya. Maut itu di tangan Tuhan. DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali. Aku merasakan kesedihan dirinya apabila beliau bercerita kepadaku,matanya berkacakan air mata. Tidak lama aku luangkan masa sebab menghormati ada tetamu datang waktu itu. Lalu aku dan aten meminta izin untuk pulang. Aku sempat memberi kata-kata semangat kepadanya. Ada rezeki lebih, aku berikan kepada Adila. Meskipun sedikit, aku harap dapat meringankan bebannya. Sepanjang perjalanan pulang, aku banyak berborak dengan Aten. Sahabatku dari sekolah rendah hingga kini. Ok lah. Tak banyak nak dituliskan. In sha Allah, akan ada next entry.

Assalammualaikum! Tak jawab dosa! Kalau jawab, Allah sayang.. ^_^












No comments:

Post a Comment